جهان امروز

جهان امروز

جهان امروز

جهان امروز

تحریم های کشورهای غربی علیه ایران ناکام بوده اند / بهایی که غرب در نتیجه تحریم ها می پردازد بسیار سنگین است

"فایننشال تایمز" در مقاله جدید خود اذعان کرده است که سیاست تشدید تحریم علیه کشورمان سیاستی ناکارآمد و بیهوده است که از سوی کشورهای غربی دنبال شده است. هزینه های اعمال فشار علیه ایران برای کشورهای غربی بیش از سود آن است.  به نقل از فایننشال تایمز، "استیو هانکه" و "گابریس ایرادیان" نویسندگان مقاله "فایننشال تایمز" با اذعان به ناکارآمد بودن سیاست تحریم در قبال کشورمان می افزایند رییس جمهور منتخب ایران هفته اینده مراسم تحلیف خود را انجام خواهد داد و رسما رییس جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.دکتر روحانی اظهار داشته که خواهان تعامل با کشورهای جهان است." 

نویسنده در ادامه با اشاره به تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کشورمان و توانایی ایران در جبران تبعات سوء ان می افزاید "تردیدی نیست که تحریم ها بر اقتصاد ایران تاثیرگذار بوده اند اما نکته مهم آنست که ایران موفق شده تا از طریق شیوه های جدید تحریم ها را دور بزند. کشورهای غربی تلاش کرده اند تا اقتصاد ایران را تحت فشارهای شدید ناشی از تحریم قرار دهند. با این حال بایستی اشاره کرد که اقتصاد ایران ظرفیت "انعطاف پذیری" بسیاری دارد.تهران در طول 10 ماه گذشته موفق شده تا سرمایه های خارجی زیادی را جذب نماید و سالم بودن اقتصاد خود را نشان داده است." 
نویسندگان مقاله در ادامه با اذعان به بی تاثیر بودن تحریم های وضع شده از سوی کشورهای غربی علیه کشورمان می افزایند "با این حال مسئله اساسی در اینجاست که جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریم های وضع شده هنوز هم می تواند با تبعات ناشی از آن مقابله کند و سود مازاد ناشی از تجارت خارجی زیادی هنوز هم عاید ایران می شود." 
نویسندگان مقاله در ادامه با اشاره به صادرات غیر نفتی کشورمان می افزایند "تحریم های اقتصادی گرچه موجب کاهش صادرات نفتی ایران شده اند اما جمهوری اسلامی ایران نشان داده که می تواند با صادرات غیر نفتی خود تبعات ناشی از تحریم ها جبران کند. ایران همچنین با صادرات محصولاتی چون فرش ، زعفران، سیمان و فولاد موفق شده تا بر تاثیرات منفی ناشی از تحریم ها فایق آید." 
نویسندگان فایننشال تایمز در ادامه با اشاره به مبادلات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای آسیایی می افزایند "جمهوری اسلامی ایران موفق شده تا با تبادلات اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها از جمله چین، هندوستان، مالزی و کره جنوبی تحریم ها را دور بزند. همچنین روسیه، ترکیه، عراق و امارات متحده نیز از جمله کشورهایی هستند که با مبادلات تجاری خود با  ایران به  خنثی سازی تاثیرات منفی تحریم های وضع شده از سوی کشورهای غربی کمک می کنند." 
نویسندگان مقاله در ادامه با هشدار به دولت آمریکا و کشورهای غربی در مورد تشدید تحریم ها علیه کشورمان می افزایند: در واقع می توان گفت که هزینه های اعمال فشار علیه ایران برای کشورهای غربی بیش از سود آن است. علیرغم آنکه تحریم ها علیه ایران جدی است این تحریم ها در شکست دادن اقتصاد ایران ناکام بوده اند.  تنها راه حل باقی مانده برای کشورهای غربی به منظور رفع مشکلات شان با ایران راهکار دیپلماتیک است." 

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.